The politics of Taiwan PSM collaborating with civil

society organization in fact-checking—

Analyzing through a quarrelsome on the CEO of CTS stepping down for
its initiative

Abstract

On 21 Jan. 2022, one of the commercial arm in Taiwan Broadcasting System Group
(TBS) is hit by a political controversy. Mr. Leon Chuang, the Director-General of Chinese
Television System (CTS) is resigned from the post after the Board of Director approved
his move. This incident caused by his remark and protest in the parliamentary session

for reaching a compromise between parties for annual appropriation for PSM.

On the surface, the conservative and right-wing party, Nationalist requested to frozen
the appropriation for CTS before reviewing its report regarding the past collaboration
with Taiwan FactCheck Centre. Another key dispute between CTS and Nationalist Party
is the past record of the organization above in programming its news channel.
Nationalist party filed the complaint for the Centre not checking several “statements”
disseminated by Central Government and Presidential Office Spokesperson. Without
reply and further investigation, Centre has been labelled as leading the bias of ruling
Green Camp. For respecting the political impartiality and editorial independence of
PSM, Nationalist Party requested CTS should not continually establish any cooperation
with Centre on the task of combating fake news. Mr. Chuang rebuked against this

motion by claiming the project belong to the affair of autonomy of PSM news staff.

This research paper, based on the above-mentioned incident, proposed a study on the
ethics of PSM collaborating multi-stakeholders in the fact checking issue in Taiwan. It
is the first time documented a questioning policy toward PSM working with non-profit
or citizen group in fact check. The climax of those-liked controversies is marching to
clarification on the relationship between PSM and fact check initiative by civilian
sectors. The research paper will investigate into the motion of Nationalist Party and
the reply of FactCheck Centre by interviewing with representatives or stakeholders of
those two entities.

Historically review is another task of this research. To draw the background analysis



behind this parliamentary resolution, one must refer back to the origin of fact check
enterprise in Taiwan and its collaboration with PSM. This research traced the pioneer
of introducing fact-check movement in findings its partisan and activism for social
reform. The search for fact-check was intensified again with politics happened in
Presidential Election 2020. A News Lab run by PSM is accused for it politicalizing fact-
check in one verdict. The stereotype of fact-checker is reflected onto the U.S. example
as “Fact checkers are often accused of being partisan, usually in favor of Democrats.”
(Graves, 2017) Conservative party in Taiwan lacked trust with this initiative for
democratizing social media.

Taiwan FactCheck Center established in 2018 by former PSM’s Executive Office and
Governor with many academics. It is a second wave of fact-checker movement in
Taiwan by institutionalizing the work and internationally accrediting the performance.
However, the Nationalist Party caucus’s resolution for general budget bill of PSM is
attacking again the collaboration between Center and CTS. Under the political
negotiation and screening, TFC and Ministry of Culture address this issue by replying
its accreditation with IFCN and the termination of past collaboration. The fact check
belongs to editorial independence or not left without serious discussion.

And the controversy political statements without check by the past collaboration is
another major issue. Policing anti-fake news by Central Government, the collaboration
between public and private sectors is highly promoted since 2020 facing the COVID-
19 Pandemic. Government Spokespersons are cheerleader for thriving fact-checkers in
anti-fake news action. The KMT accused the lack of choosing spokesperson’s
statements to check is entangled with current freedom of expression and safety of public
health in the age of social media reform. However, recently, KMT recommended the
leading figures of Center to be incoming Governor of PTS in May. This move
complicated the future way of fact-checkers affiliated into the outlet of PSM.

The third part of this research is done through a comparative study on similar issues
between Austria and Taiwan. The far-right party of Austria, FPO, criticized the ORF
(Osterreichischer Rundfunk, Austrian Broadcasting Corporation) as left-wing bias in
2018. Followed by depicting as disseminator of fake news, ORF engaged with FPO in
several rebuttals. The confrontation is mixed with different ideologies and information
disorder campaigned by politician. The two cases should be divided by following sub-
topics in comparison: type of topics been questioned, the positioning of engaged
political actors, and the political maneuvers against PSM and its reacted.



OREF is tackling with populism and far-right forces dated back its past political lesson.
CTS is served the mission of debunk misinformation and info the truth of public health
issue. However, the public figures in this circle addressed the satire article in private
post on Facebook caused the demise of their leadership. The editorial independence of
ORF is underpinned by its long-term public value project. Although its leadership
finally replaced by the current government appointment, the refined public value on
trust still be documented an ongoing advantageous perspective negated the far-right
ideology. In Taiwan, the new-born PSM is not ready to provide the foundation thoughts
on fact-checker and its ethical consideration. CEO of CTS stepped down on the surface
for failing to claim its legitimacy to rough up parliamentary politics. But this younger
PSM is liberated its buildup by easily assimilated the new social media service into its
core following much speedy path than the incumbent PSM such as ORF.

Tentatively concluded this research article, a final remark suggested that the PSM is
basically entangled with left-wing accusation into the fact check report before the
stakeholders reach out a consensus for all parties should be equally involved into this
task force beyond only a civil society group initiative.



Introduction.

Taiwan public broadcasting is legalized by 1997. The state-of-the-art of PSB
performance is not fulfilled its mission until the end of news magazine format
reporting only four-year later. News service is highly politicalized by parliamentary
politics after the lift of Martial Law in 1987. Due to the fierce competition between 24-
Hour around the clock news channels, public service broadcasting is strategically
diverted to documentary making and reporting into magazine journal format till the

government appropriation frozen to decrease in 2001.

The following quarrelsome on the news cooperation between PSB and its allies is not
disappear. The PSB entity is operated by Public Television Service Foundation (PTS)
organized by the non-profit purpose. For inventing the new technology and promoting
the advanced new service, PTS launched several cases of leading digital terrestrial
broadcasting implementation in first decade of 21th Century. Based on a horizontal
integration of digization, PTS multiple channels could also delivery through mobile

broadcasting, satellite digital TV, and IPTV to the final users.

This proliferation of reach and inform within the new profiles of audience caused the
highly alert to the politicians and different parties. In the first phase of Taiwan
digitalization of TV, PTS faced several challenges from the ruling party to draw a
borderline before reaching the deal with satellite TV channel operators registered as
overseas entities. The information service should not enhance with the foreign or
oppositional broadcasters even the technology deregulated the marketplace be
circumvented by analogue one. This is the vulnerability of news service being

manipulated by political forces into its profession decision.

The formal fact-checking mechanism in Taiwan was established on July 31, 2018. A
non-profit oriented entity is created jointly by Association of Quality Journalism (AQJ)
and Taiwan Media Watch Foundation as Taiwan FactCheck Centre. Financed by
donation and contribution of social institutions, Taiwan FactCheck Center insisted on
its service being independence of government, party and commercial interest. Gained
its popularity and esteemed performance, Center legally registered as Taiwan
FactCheck Education Foundation (TFC) in December, 2020. Internationally, TFC has
been a verified signatory to the International Fact-Checking Network (IFCN)" s Code
of Principles since November 2018. One of founding members, Mr. Yuan-hui Hu, used
to be the President of PTS from 2004 to 2007. It went without saying, fact check, as a

“good journalism” purpose, naturally aligned with camp for a public interest requested


https://www.ifcncodeofprinciples.poynter.org/profile/taiwan-factcheck-center/applications
https://www.ifcncodeofprinciples.poynter.org/
https://www.ifcncodeofprinciples.poynter.org/

media business. (TFC, 2020)

This research article is originate from the questioning by the political force or media
profession what tenable relationship between fact check and public service media. In
highly convergent with same mission as “inform public”, two entities is collaborated
with one way or the other. Informally or occasionally, Taiwan PSM is the bedfellow of
fact check center and alike projects. After the Presidential election held in 2020, fact
check on politician claim earned the reputation within political circle of active
members. This accumulated the backlash of parliamentary proceedings for reviewing
the annually appropriation for Public Television Service Foundation ignited by a key
issue, “fact check center”.

Unprecedentedly, CEO of Chinese Television System (CTS), protested the budgetary bill
by Nationalist Party in negotiable meeting before session. The dispute between them
is outrageous within the different caucus of parliament and Ministry of Culture. The
ruling one, Democratic Progressive Party publicly condemned the President of CTS. By
disagreement of ruling and oppositional party regarding his attitude, President is
stepped down with approval by Board Meeting of CTS. This is the first event of public

media manager requested to be responsible for fact check affiliated to PSM matter.

This event is served as a crystal ball illustrated a political conjecture regarding “fact
check” journalism after a three-year long experiment. Particularly, once the fact-check
center affiliated into public service media one way or the other, a parliamentary review
through the legally hearing is documented several factors concluded by the political
effect of its initiative. This article is grouping the similar findings together with
international comparison. Moreover, one should advance the ever-changeable
development in the disruptive transformation age when the regular re-election
impending within next year and two. This Taiwan case will demonstrated with a

dialectical way of organizing fact check into a PSM journalism.



A Political Review on Fact Check in Taiwan

Fact-checker is a maturing side-product of precision journalism. In recent years, due
to social media networking and geo-political maneuvering between East and West, so-
called anti-“fake news” is a universal symptom for consecutive modernization of
nation-building around the globe. To harness this surge, media regulation is gradually
put in place to tackle the emerging challenge. For authoritarian regime, to tighten the
anti-insurgent legislation is a common solution. However, in democratic state, other
than the security act or civil law, the rise of profession and non-governmental
organizations in realizing counter misinformation is affirmed with voluntary co-

regulation.

In America, three well-established Fact-checkers is launched continuously by
FactCheck.org at the University of Pennsylvania (2003), PolitiFact by the Tampa Bay
Times (2007), and Washington Post’s Pinocchio-dealing fact-checker (2007). United
States is the pioneer to introduce the regulation of “fake news”. Before the rise of
social media and algorism, media regulator found the disguise of news spread by
product placements and PR agent’s agenda-setting into digital broadcasting
multichannel service around 2005. Jonathan Adelstein, FCC Commissioner, told to
National Conference on Media Reform by issuing a call to unite public defending
against “Fake News Challenge”. (Miller, 2005)

The growing efforts into this trend is augmented by independent journalists,
academics, and policy activism. There are different aspects of fact-check in serving
check the claim of political actor, debunk misinformation regarding emergency, and
verification of scientific matter or specific statement. (Singer, 2019) For the way to
operate fact checkers, there are three types of well democracies and one type of

emerging one.

In well-established democracies (Horowitz, 2018), major press and broadcasters have
their own fast-check unit. Public service broadcasters in Western Europe follows suit.
For example, BBC (UK) dispatched Reality Check team into the debunk misinformation
mission. Based on the data journalism in place, BBC is also regrouping its staffs across
different department into an intelligent unit in serving its World Service output. In
German, ARD is divided by 12 regions equipped with data journalism unit. Their
contribution fundamentally resonated with the theme of fact-check for reporting
regionally and nationally (Beiler, Irmer and Breda, 2020). Based on the above, Bavarian
Runfunk established a team called “BR Verifikation”. ZDF launched “ZDF chekc17”. ARD



published a website “Fakenfinder”. They served multitude functions at cross-media
fact-checking, combating fake news on social media, teaching the media literacy in

recognition of disinformation and misinformation. (Horowitz, 2018)

The innovative way to introducing fact-check into single program or experimental
version done by RTVE Lab (Spain), Deutsche Welle’s webpage “fake news” and YLE
(Finland) reporter created crowdsourced series. MCOT, Thailand PSB company created

a website for adolescent in the name of “ask before you click”.

Thirdly, the contribution of fact-checker by PSM is the collaborations. ORF joined the
venture project through Austrian Press Agency for broadcast awareness-raising
program. In Norway, NRK jointly invested with other media companies into Faktisk.no
employed independent fact-checkers. SVT (Sweden) recruited four journalists
dedicated into fact-check task sat in a permanent editorial office. RAI (ltaly) news
programs host regular program targeting misinformation by inviting external fact-

check organizations sitting into the special guest to show the result of investigation.

For the rest of world belonged to emerging democracies, U.S. Federal government or
International multilateral organizations help fund the fact-check initiatives (Singer,
2019).

In Taiwan, the formal fact-checker is dated back to July 31, 2018 when a Taiwan Fact
Check Center is “Choosing claims to check”. The Center are promoted by Association
of Quality Journalism and Taiwan Media Watch Foundation. Both organization are
aligned with media reform movement, and composed of teaching faculty for public
journalism and public interested media. The awareness raising of debunk
misinformation is occupied one side of political spectrum. However, before this
profession-oriented movement, one should notice the original idea to realize is

activated by one major social movement in 2014.

“Cofacts”, the pioneer site for fact-check, is operated by gOv (zero government), a
grassroots organization run for transparent public policy information and discussion in
2017. GOv is earned its credits by Sunflower Student Movement in Taiwan circus 2014.
The functioning of gOv is expanding after the event. The coordinator of gOV is Audrey
Tan, current Minister without Portfolio for digital affair, appointed by Democratic
Progressive Party (DPP). One of petition by DPP parliament member (PM) in citing
Audrey Tan is the founder of Taiwan Fact Checker demonstrated her initiative’s political

connectedness (Legislative Yuan, 2020). On the surface, fact checker is seemed as the



swing of partisan movement or social activism. Nevertheless, this later established
Taiwan FactCheck Center should endorse the “Fact-Centered Journalistic Activity”

(Mena, 2019), rather than the previous one’s political ideology.

However, the Governing Board of Taiwan Public Television Service (PTS) decided to
invest three-year special fund to innovate the platform journalism in 2018. Journalism
Department launched the News Lab, named P# (Sharp) wrapped into a prototype of
internet media and uploaded outlet into YouTube platform. Following the Taiwan Fact
Check Center, P# News Lab launched on internet by May 1, 2019. For aiming the
Presidential Election 2020, it collaborated with READr Fact Check program (co-working

with citizen) to check the statements of politicians.

READr Fact Check is initiated by one of gOv internet engineers again. (Excellent
Journalism Newsletter, 2019) The founder of READr later led his project team to be
affiliated with Mirror Media. Mirror Media currently operated 24-hour around the
clock news channel (Mirror TV) which was recently franchised by regulatory body with
highly controversy in January, 2022. Protested by oppositional party, Mirror Media is
fluctuated to reshape its board leadership four times during preliminary stage. (Yeh
and Lee, 2022)

P# News Lab interpreted their move by joining this initiative for fact checking on claims
of presidential candidates. She said the future code of platform journalism is not
refrained themselves from objectivity and neutrality but endorsed the transparency,
open sourcing, well-informed exchange between citizen society. (Excellent Journalism
Newsletter, 2020) Based on the belief, the team worked closely with alliance, including
6 media companies, 20 news editors and journalists, to finalize the document of
“Instant Fact Check Report on Making Claims of Presidential TV Debate”. (READr+,
2019)

P# News Lab with collaboration is not engaged with citizen or voters without
resentment. First, the Instant Report disproportionally concluded the following checks.
According to the sample of three-candidate’s claims, the team of fact-check audited

those 45 claims by reaching verdict into “contain false information”, “partial truth”,

and “correct” three categories.



Table 1. The Verdict of 45 Claims in Presidential Election TV Debate

Party  Claims Contain false Partial truth Correct
Verdict information statement

KMT (Nationalist) 9 5 2

DPP 2 4 14

PFP (People First) 3 3 1

(Source: READr+, 2019)

The real competitors for this race are KMT and DPP. The figures showed the big
contrast of those verdicts between two camp’s candidates. This result is raising the
similar reaction to the figure showed as U.S. generally found the,

“Second, Democrats fare much better than Republicans in recent fact-checking, with
statements made by Republicans more likely to be classified as false” (Walter, Cohen,

Holbert and Morag, 2020: 354)

In addition, among participants, the perception that Republicans are more prone to make
false claims was moderately higher than the perception that Democrats are more likely to

produce false claims...... (Mena, 2019: 667)

If one historically recalled the Martial Law enacted by Nationalist Party from 1949 to
1987 in Taiwan, popular image of KMT is judged by the conservative nature and right-
wing ideology at large. Then, the rebuke to this fast check result will be dominated by

follows,

On the other hand, fact-checkers have been accused by right-wing partisans of going after
Republican leaders...... Studies have evidenced that right-wing supporters were much more

likely to accuse fact-checkers of bias than left-wing partisans......... (Mena, 2019: 661)

Third, popular conservative media outlets such as Fox News and Breitbart have been
outspoken in their disdain of fact-checking organizations, referring to them as leftists and

partisan........... (Walter, Cohen, Holbert and Morag, 2020: 354)

Particularly, one previous verdict by P# News Lab (see report on January 3 and 7, 2020)
is strongly criticized by United Daily News (2020b), a right-wing quality press. One of
the hotly debated claim made by Nationalist Party candidate for the reason of
dissolving Special Investigation Division (SID) of the Supreme Prosecutors’ Office. PTS

chose this claim to check and made a verdict of false information on KMT by tracing



the claim’s origin into a check against by a partisan statement. After the verdict is
finished, the critics is outbreak. To save its validity, PTS corrected its work by
categorized the DPP candidate’s claim into a statement of opinion groundless to verify.
However, the revised version of P# Lab report is exemplified as a fault of fact-check

report.

AN FER (RARAT\ENTE ) GRNARNRL TEAN 7 | SAERRRE
W B W MR
P rmxmrs "5 - - e
SN/ R020MRRIBATRIER] ERSSENERH AEAN?

2020 X | e
VT 2020 iR E AE R E)
B EENER AERR ?

HAMAE SAWEHE BRREN

= 1

L Y e ]

?
"
L
£
[
£
"
R
=
B

s Z=lxm

S

prous HOETFE - DR BEEAES 7 REA T REEMNE CRTTR & 7 B
FHRRARESA B 1Ay ? AR BARRRACH _BERL R L%
WSRO RIESUEDFUENE X - RTRRARE R (ER
&) BRER AR REMED - RESTEERNE Ml As
F lISHERRE -

Correction Notice

[(EESF] REXLEHED EEREREEST
R @RareRRRERTS TRARETE - Ait

SRR Arawsieh (3,000 Swneen 145 [ NOARSE/ BXEE ] BRSNS AGNTR ARERN ) "

Figure 1. P# News Lab Report with Special Notice for its correction

The 2020 fact-check project by PTS and its alliance is not just earned its reputation for
enhancing the public participation into public policy issues. Moreover, the P# News
Lab is energizing with more social reform and activism rather than the professional

journalism as conservative party review.



Fact Check as Good Journalism in Debate

The role of fact-check is differentiated along the changing political economy. Although
each presidential election is a trial to expand its initiatives, the major contribution to
public is larger than the political communication itself. Taiwan FactCheck Center
announced there are two activities as their mission work. One is looking at public
claims and viral content spread by social media in order to determine one’s false or
truth. The other is focus on the claims by political party politicians. Politicians are more
likely to produce false claim. (Mena,2019) In the end of 2020, the center is
corporatized by registered as Education Foundation of Taiwan FactCheck . And its code
is committed to non-partisanship, fairness, transparency of sources, funding,
organization, and methodology defined by IFCN.

In May 6, 2019, Chinese Television (CTS), the commercial arm of Taiwan Broadcasting
System (TBS), announced to collaborate with TFC to rebroadcast the video report of
fact-check. This cooperation is exercised with one-year on without political protest.

However, the CTS business is not went without political controversy.

Figure 2. CTS signed the Collaboration with TFC formed the “Squad for Anti-false

Information” (Source: TFC Education Foundation, 2020)

CTS launched a news channel for Pay-Cable Service on April 19, 2021. This policy is not
run by the independent decision of Governor Board. Dated by Nov. 18, 2020, National
Communications Commission (NCC) revoked the license of CTiTV (Chung Tien
Television, a pro-Beijing cable news channel) for failing to meet the renewal
requirement of six-year performance. After the verdict was announced, NCC Chairman
Chen Yaw-shyang is personally suggested that the vacant channel should be recruited



a news channel run by public service broadcasters. This recommendation is rated by
Taipei Times as “ an unprecedented and inappropriate move”. (Shan, 2021)

KMT criticized NCC’ decision as the puppet of enforced Presidential Office’s Ordinal.
Former President Ma Ying-jeou and Current KMT Chairman called for an international
press conference on Dec. 11, 2020. President Ma interpreted a closed down of a news
channel is the sign of totalitarian regime rising. However, Reporters without Borders
(RSF) suggested the intention of this revocation is a regulatory requirement in
democratic control. RSF established Asia Bureau in Taipei, 2017. (OCAC News, 2020)

Gained this highly controversy rejection of renewal CTiTV license, NCC issued following
direction to PTS without policing through Ministry of Culture is typically signified a
political move. The policy rhetoric is polished by a contribution into public interest
from the vacancies left by an abolished incumbent channel. In other words, the
abruptly nominated successive operator by public service broadcasters is alleviated

the notorious reputation of regulatory body in this event.

Politically a wake-up call is resounding, TBS (Stands for PTS and CTS as a group of PSB)
jointly organized a press conference to support NCC move on Dec. 1, 2020. This project
is energized by CEO of CTS based on an info satellite channel licensee. However, the
vacancy slot left by CTiTV is packaged by an advertiser-support cable networks.
Originally, the news channel of PSB is belonged to basic cable households. Questioning
by the press, Leon Chuang, CEO of CTS replied by positioning news channel as a
commercialization unit levelling the news channel pay services. Given its low rating
and market share, this unreasonable venture is barely run by a political motive. (Chung,
2021)

With the critical politics backdrop, CTS is paid the price much more than the cost-effect
of investing in marketplace. The annual of government appropriation to PTS is
regularly under the review of oppositional party. CTS is subsidized by arranging PTS
budgetary bill into sub-commissioning program production contracts. One is delivered
for rebroadcast Parliamentary TV Channel, the other for programming Taiwanese-
Language Channel (TAIGI) which was legal subsidy enacted by National Language
Development Act in the end of 2018.

In January, 2022, the regular parliamentary concessive discussion regarding the
General Budget Bill of Central Government is gradually reached into resolution.

Breakdown the discussion into the cultural and educational budget, Nationalist Party



requested a negotiation for the sub-one bill to CTS. It is the first time drafting a
resolution by KMT caucus to stipulate CTS reconsider the collaboration with Taiwan

FactCheck Center before the amount of TAIGI program procurement is legalized.

The contestation is made by Leon Chuang saw this requirement infringe the autonomy
of Journalistic profession. Without the consensus between political caucus, national
government and executive staff of PTS, CEO of CTS requested individually this
resolution- in-draft be rescind, without reserve or amendment. Otherwise, CTS will call

a press conference to protest this bill during parliamentary session.

The issue of consenting fact-check into one part of public media journalism profession
is raising without discussion. Is the public service media collaborate with one fact-
checker or another been chosen by one’s editorial independence? The origin of fact-
check enterprise are led by journalist, academics, activists and foundation officials.
(Graves, 2018) Although the work of fact-checker is free from partisanship, advocacy
and rhetoric, the emerging political actors used the “fact-check” one way or the other
to realize their campaigns. Particularly, the critics of fact check if only focus on the
matters of left-wing leaning media are not credited by the international professional
fact-check organization in United States. (Graves, 2018:616) There is a trendsetting by
IFCN to promoted fact-checker belong to the professional journalism rather than the

NGO working for public interest.

Lacking of any formal discussion regarding his remark on fact-checker being part of
professional journalism and independent of any political force, the members of
Parliament condemned his move as a threat to its functioning as oversee government
administration. And KMT caucus replied by frozen the resolution deal with ruling party
on the general budgetary bill 2022. The leader of DPP caucus and Minister of Culture
both asked the Governing Board of CTS to review his conduct seriously. Leon Chuang
promised to call a press conference day after and the meeting under the headline
“Safeguard Freedom of Press, Resistance to Political interference”. However, the
Premier of National Government commented on this issue by classified the fact-
checker collaboration into a cooperation deal with civil society organization not the

part of professional journalism. (Yun and Chung, 2022)

According to the PTS Editorial Guideline renewed by 2021, there is no clause for the
fact checker but listed many political collaborations under the subject “submission and
consultation”. This fact-checker controversy is went without the purview of journalistic

and editorial guideline. Behind the political smoke screen, the Chairwoman of Board



acknowledged the suggestion from the Minister and DPP caucus and accepted the
resignation of Leo Chuang in the end of January. However, one appended resolution

to his leave was agreed in planning a public inquiry on the “fact-check” issue.

Fact Checker Progress in Taiwan

The Taiwan FactCheck Center (TFC) is operated internationally for joining the
worldwide reform movement. To endorse the IFCN’s code of principles, TFC committed
to the non-partisans, fairness, transparency of sources, funding, organization, and
methodology. TFC annually attend the Annual Global Summit of Fact-Checkers run by
IFCN for accreditation.

TFC is one of the fact-checkers in Taiwan but enlarging its scope of networking with
global movement. Based on the long-term promoting public interest in
communications, TFC on behalf of two foundations (TW Media Watch and AQJ) served
the state-of-the-art fact check. One of the founder is the previous CEO of PTS (2004-
2007), the other is previous senior Board of Director (1997-2007). TFC reached the
goal of verifying the claim to check and beyond. The first priority is given to debunk

misinformation. Secondly, it educated citizen to be new fact-checkers.

In January, 2022, KMT requested the budgetary bill to cut three-hundred thousand US
Dollar and set delay-payment one-million dollar to CTS. The oppositional party
criticized TFC operate the double standard for selecting the claims to check. Those

examples were listed as following items drafting in the resolution,

1. Former government spokesman falsely accused Champion Beef Noodles with
ractopamine additive

2. President Tsai Ing-wen said that Kaohsiung Power Plant Event was caused by a
power grid accident not a power blackout.

3. DPP Legislators claimed Pfizer BNT vaccine imported by Shanghai Fosun
Pharmaceutical Group was a Chinese OEM product

4. President Tsai distorted the referendum "opposition to importing pork containing

ractopamine" into "anti-US pork "

These claims are not verified, whether false information or not, and instantly
published the report. KMT questioned TFC’s fairness and validity. Based on critics
above, Culture and Education sub-Committee requested CTS stop collaborating with

TFC before a Ministry audit report published within three-month period. Ministry audit



report simply replied to Parliament by confirming the cooperation is ended in March,
2021. According into CTS program planning, TFC is only one of many fact-checkers
supported the Squad of Anti-false Information. The dispute regarding claims aren’t

selected to check is left without enquiry and investigation.

TFC replied to KMT critics by affirmed its IFCN principle and correction policy in place
and executed with successful third renewal of code signatory by Poynter Institute. (TFC,
2022) This dispute went without further disapproval regarding the work of TFC. And

the claim by Leon Chuang in Parliament session also was not selected to be checked.

KMT critics raised the questioning to Government Spokesperson’s statement should
be selected to be check as a political claim. However, National Government proposed
measures to counter the harms of misinformation in 2018. In 2019, Premier of
National Government announced to strengthen the current regulation, and introduce
the new penalties against “perpetrators” (country fellow) who spread misinformation
about nuclear accidents, food safety, scandals and natural disasters. He called all
government agencies have responsibilities to verify and defend the fact promptly.
With acknowledged the private-sector has already countered false information,
government needed to activate defend mechanism more swiftly and efficiently.

(Department of Information Services, 2019a)

Such like the mechanism of Hungary, Taiwan government determined the “untrue fact”
and “misinformation” and those help to spread it. To target an article that challenged
the government’s official news on the pandemic for example, an Operation Staff for
handling press release and misinformation detecting (consisting of surgeon general,
health ministries and police force) will mount up to attack. (Bleyer-Simon, 2021)
Taiwan local police will be dispatched by Government to interrogate the general
people who spread the “false information” online and issue penalties upon the person

brought to court.

A tidal of resentment arose in the last three-year, it seemed a terror of Martial Law
brought back by DPP’s democratic state for the sake of national security and stability.
National Government even coordinated a program between public and private sectors
to link domestic fact-checking organizations with the online real-time media rejoinder
section of the Executive Branch website (Department of Information Services, 2019b).
Taiwan police has reported having initiated 320 criminal proceedings into suspicion of
‘scaremongering’ in 2020. (UDN, 2020a; Up Media, 2021) The 83% of total cases are

withdrawn by Court against arbitrary use of Social Order Maintenance Act.



Under this circumstance, to questioning Government Spokesperson spreading false
information is highly sensitive move. The civil society organization put government

official’s statement into a claim to check is an ambivalent gesture.

In April, CTS is mistakenly run a news ticket online which originally for exercising a drill
for nature disasters. The fallout of this event caused the step down of CTS ‘s
Chairwomen and Deputy CEO. This accident forced DPP government to accelerate the

2" nomination and selection procedure of PTS Governors. (Shan, 2022)

One week before May 9, 2022, KMT Caucus criticized the conflict interest between
candidate of Governor and members of Review Committee. There are three members
of Review Committee and one candidate serving the Board of TFC and Education
Director of it, respectively. Again, the Chairman of Taiwan Media Watch Foundation,
founder of TFC, served as Review Member to select future PTS Governors. Two
executive members of AQJ, founder of TFC, respectively served as Review Member and
Governor-in-Elect. Minister of Culture replied to the critics by clarifying the position in

NGO without conflict to the one in foundation of public television before inauguration.

However, Ms. Chao-hui Huang, the Education Director at Taiwan FactCheck Education
Foundation, is nominated by the President of KMT Party. The complex relation behind
the politics, media and civil organization is represented by this tie. TFC gradually

associated with the different political spectrum by its achievement and credit.

Austria and Taiwan in Comparison

This section of article is drawn the recent Austrian case in comparison with the
previous one of Taiwan. It seems to me these two share some findings in common by

interacted with fake news, politics, and the code of PSM issues.

In April 23, 2019, ORF presenter Armin Wolf, interviewed with Harald Vilimsky, SG of
Freedom Party of Austria (FPO) by comparing a cartoon of its party’s poster with one
represented a Jew in the former Nazi newspaper. This question is infuriated him left

with a serious accusation. Many supporters also posted the resentments on Facebook.

One year before, the party leader of FP(), Heinz-Christian Strache even described the
newscast of Armin Wolf is lies and fake news, with a headline “Satire” in Facebook.
Wolf, who is famed for his muscular interviewing style, won the supports from

European Federation of Journalists, and the German affiliate GPA-djp, DJV, and finally



ORF (Austrian Broadcasting Corporation) Director-General Dr. Alexander Wrabetz

showed his enduring backup. (European Federation of Journalists, 2019; Reuter, 2018)

One of the major theme of enhancing ORF public value in here is tackle the threat of
populism, outrage public management, increasing polarization reminiscent of the
1930s, and frightening leveling of political discourse. (Unterberger, 2019) The
mounting challenges ORF perceived are addressed directly to the rise of far-right party
movement and their, including FPQO, jointly established cabinet. ORF witnessed the
tidal wave of political development be resemble of history past. In eager to learn from
the past, ORF strives to develop a cosmopolitan democracy entitled by the

international value of Europe.

Finally, Strache apologized for his remark on private Facebook by labeling “Satire”. This
claim also was collected by ARD Tagesschau’s faktenfinder column. (Horowitz, 2018)
This “Satire Post” is not common written by a Vice-Chancellor of a European State. He
also faced a notice from the regional criminal court. One year after, ORF’s
entertainment editor reacted an equivalent satire to him by synchronizing the text
“from neo-Nazi to sports minister” with the recorded interview program. Then the
program file was updated by checking the word with appropriateness then edited

before put online again.

In May, 2019, FPO was collapse and quitted from coalition government due to the
scandal be published by German media for exchanging support from a businesswoman
with government huge contract. The ruling central-right party of OVP is called for a re-
election in September. Two years after, Chancellor Sebastian Kurz, the Leader of OVP
also stepped down for another scandal by granting generous public advertising contract
to favourable tabloid press. (Sparviero and Trappel, 2022)

Alexander Wrabetz, served CEO of ORF for 15-year, was not reappointed by Governing
Board in the end of 2021. According to law, the governing board is established largely
by different parties’ recommendation. Roland Weissmann, the successor of him, is
appointed directly by OVP. (Vogt, 2021) However, the Audience Council consent the
licenses fees to increase by 8% to € 219 per household.

The public value endorse by ORF were renewed in 2021. This mission of “Trust” is
interpreted by a refined version of balance and diversity. The diversity principle is
extend to the “Identities”. With defending against social fragmentation and polarization,
the new mission will follow a delicate balance principle. A news report should not



contain all points of view on a current issue but the delegates of pluralistic society must
be considered as a whole. (Daser, 2021) However, the false balance should not be
applied to the science reporting. For example, “minority positions elevated to the same
level as established scientific consensus” should be avoided.

Comparing the Austrian case, Taiwan PSM faced with the new digital network
challenge. In Austria, the print occupied the source of news at 42% but only 1.77% in

Taiwan. Both countries of TV News are second to the total percentage of online media
(76% in Austria, 52.49% in Taiwan).

SOURCES OF NEWS

2015-22
71% s 30%
7 66% socaimedy
20%
a7%
o 42% 10%

g2 £
\ 2 g
Ell g
z

Figure 3. The Sources of News divided by Austria and Taiwan

(Source: Reuters Institute, 2022; TAIS, 2022)

The collaboration with independent fact-checkers of Austria is coordinated by Austria
Press Agency (APA) (Horowitz, 2018), however Taiwan is experimented directly with
many new internet media. The Taiwan fact-checkers is friendly to be affiliated outlet
of PTS or CTS. But in Austria, “Fakt Ist Fakt” is emphasized its mission to “rough up”
the journalistic landscape. (Singer, 2019). ORF journalism is kept focus on reliable
information and editorial independence rather than the collaboration with young
media. Taiwan PTS is eager to fund News Lab associated with fact-checker. CTS are
quickly assimilated fact-checker service into new slot of 24-hr round the clock

journalism.

Engaged with right-wing party regarding fake news is happened on both sides, ORF
stands behind long-term “Public Value” project, and strategically confronts against
accusation by politicians. Lacking of a documentation (Editorial Guideline) on fact-
check, CTS CEO failed to acclaim its statement for including collaboration with fact-
checker into editorial independence purview. TFC mission statement is also revised the
“balance” principle by saying that “TFC does not attempt to set an absolute balance in
terms of numbers of items fact-checked among the varied positions”. This addressing
point is lacking opportunity to check against TBS guideline.



By criticism from right-wing politician, the bias of ORF is negated by the support of
journalists union. In Taiwan, Leon Chuang, CEO of CTS commented on National Day as
a cerebration for a Ghost Nation posting in private Facebook (Oct. 10, 2021). The
political satire article, like the work of Strache, written by a leading media profession
of public broadcasting is quite abnormal without appreciation. KMT and its supporters
condemned his misconduct on behalf of CTS. He apologized and was forced to edit a

CTS guideline for social media.

Greatly influenced by ruling party’s appointment, ORF’s Director-General is succeed by
his former colleague with recommendation of People’s Party (OVP). Insulated from
the political forces by PTS Act, Leon Chuang resigned from his post by consensus
reaching within different political parties. His remark on the TFC controversy is
referred back to political appointment interfered by KMT in 2008. (Freedom House
Report, see Chao, 2010) However, his resignation is openly requested by the DPP
convener who is the rivalry of KMT caucus. In other words, his leave is a consensus
between two rivals.

Conclusion

This research inspired by a budget bill resolution of PSM drafting in 2022. It was
landmarked by singling the Fact Checker out into a political controversy on re-
appointment of DG in public TV. To upholding the editorial independence, Leon Chung,
the former CEO of CTS is striking against the routine of budgetary bill proceedings by
requested a resolution must rescind without compromise. It is resulted into a too early
to recognize a collaboration with Fact Check as the core of public journalism with
autonomy guarantee in Taiwan. However, comparing with Austria case in recent year,
one found the political flake used “fake news” into a battlefield between politician and

PSM is common.

What decide a political cost of verifying a claim or statement as “false” by PSM or its
affiliate outlet is judged critically by leadership of public figure and the long-term
positioning for its “fact checker”. In Europe, the rise of far-right party or the coalition
government intensified with the journalism of PSM dealing with the issues of
migration, human rights, vaccine and pandemic. It is corresponded with situation of
U.S. by both side of Atlantic regarding fact-checker shows bias on the right-wing
politicians rather than left-wing partisans. However, to professionalize the fact-checker

as good journalism led the future anyway as a global reform.



By tracked down the implementation of fact-checkers in local, this article represented
the origin of fact-checking as a civil movement in 2014 against Nationalist Party’s
regional economic policy. The pioneer of fact-checkers are more or less aligned their
political ideologies with Anarchism or left-wing. Even the experimental News Lab,
introduce by Taiwan Public Television Service, relaxed their collaboration with
offspring of fact-checker in the first generation. Naturally, they have been accused by
conservative quality press in one verdict for political claim during presidential election.
The verdict mistook one opinion of ruling party with the factual basis of the claim to
be checked. It is easily to judge the workers of PTS fact-check with clear political
ideology akin to left-wing or radical politicians even when they already elected to be

government officials.

The first wave of fact-checker with younger generation easily identified their move as
a political reform or movement. They are partisan move in the disguise of professional
journalists if judged by right-wing media or politicians in the same race. One successive
wave is institutionalized in 2018 established TFC as a formal fact-checker organization.
Built by former PSM manager and governor with many academics, they are marching

to the-state-of-the-art doing fact-check internationally acknowledged.

With clear methodology and procedure for choosing claims and tracing false ones, TFC
rigorously experienced the contribution it made to natural disaster, Covid-19
pandemic, and public health issues. On the other face of them, it also accumulatively
collected mistrust by right-wing party aiming at the converging hotly debated issues.
The result is evident with the controversy of KMT caucus’ resolution draft. National
government has actively involved into the anti-fake news movement with private
sectors since 2020. This is another politicalizing fact-checker effort to curtail the trust

of civil endeavor in this profession.

The resign of CTS President is left the issue of fact-check equating as independent
journalism without tackle. TFC issued press release for clarification its profession as an
open to public gesture. Ministry of Culture finalized the investigation without touching
the fact-check entrepreneurs but playing down the collaboration with PSM. Finally, the
2"d nomination of PTS Governor refreshed the criticism of right-wing party by
supporting Education Director at Taiwan FactCheck Education Foundation to be one
Director-in-elect. For next stage, the research finally suggested that the PSM is
basically entangled with left-wing accusation into the fact check before the stakeholders
reach out a consensus for all parties should be equally involved into this task force
beyond only a civil society group initiative.



Reference

Beiler, M., F. Irmer & A. Breda. (2020). Data journalism at German newspapers and
public broadcasters: a quantitative survey of structures, contents and perceptions.
Journalism Studies, 21(11), 1571-1589. doi: 10.1080/1461670X.2020.1772855

Bleyer-Simon, K. (2021) Government repression disguised as anti-disinformation
action: digital journalists’ perception of COVID-19 policies in Hungary. Journal of
Digital Media & Policy, 12:1, 159-176. doi: 10.1386/jdmp_00053_1

Bulletin of Legislative Yuan Committee Proceedings, ROC. (2020). VVol.109, No. 65.
(in Chinese)

Chao, V. (2010, Sept. 30). Opponents lambaste PTS’ reshuffle. Taipei Times. Retrieved
from http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2010/09/30/2003484165

Chung, J.(2021, February 7). Homeplus backs CTS bid to secure Channel 52 slot.
Taipei Times. Retrieved from
https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2021/02/07/2003751933

Daser, P. (2021, February 2). Trust-Facts before opinion. My Home is My Austria-
Culture-Identity(s)/ORF Public Value Report. Retrieved from
https://zukunft.orf.at/show_content2.php?s2id=561&language=en

Department of Information Services, Executive Yuan ROC. (2019a, April 18). Cabinet
passes draft amendments to three laws to combat fake news. [Press Releases].
Taipei: Author. Retrieved from
https://english.ey.gov.tw/Page/61BF20C3E89B856/54da6086-c403-4e5b-a549-
8101759993dfCabinet

Department of Information Services, Executive Yuan ROC. (2019b, March 28). Public
and private sectors to work together to counter 'fake news'. [Press Releases].
Taipei: Author. Retrieved from
https://english.ey.gov.tw/Page/61BF20C3E89B856/54¢f9947-ce64-440a-943f-
2a2f31d7ebas



http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2010/09/30/2003484165
https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2021/02/07/2003751933
https://zukunft.orf.at/show_content2.php?s2id=561&language=en
https://english.ey.gov.tw/Page/61BF20C3E89B856/54da6086-c403-4e5b-a549-8101759993dfCabinet
https://english.ey.gov.tw/Page/61BF20C3E89B856/54da6086-c403-4e5b-a549-8101759993dfCabinet
https://english.ey.gov.tw/Page/61BF20C3E89B856/54cf9947-ce64-440a-943f-2a2f31d7eba4
https://english.ey.gov.tw/Page/61BF20C3E89B856/54cf9947-ce64-440a-943f-2a2f31d7eba4

European Federation of Journalists (2019, April 29). Austria: FPO politician threatens
OREF journalist after critical interview. News. Retrieved from
https://europeanjournalists.org/blog/2019/04/29/austria-fpo-politician-threatens-
orf-journalist-after-critical-interview/

Excellent Journalism Newsletter (2020, Oct. 6). Fake News and Fact Check
Workshop Taipei #4--Fact Check for Presidential Election 2020, part 2. Retrieved
from https://www.feja.org.tw/55045 (in Chinese)

Excellent Journalism Newsletter (2019, June 25). Data journalism led the way of
thinking on digital news by editor-in-chief of READr. Retrieved from
https://www.feja.org.tw/46689 (in Chinese)

Graves, L. (2018). BOUNDARIES NOT DRAWN. Mapping the institutional roots of
the global fact-checking movement. Journalism Studies, 19 (5), 613-631. doi:
10.1080/1461670X.2016.1196602.

Graves, L. (2017). Anatomy of a fact check: objective practice and the contested
epistemology of fact checking. Communication, Culture & Critique, 10, 518-537.
doi:10.1111/cccr.12163.

Horowitz, Minna (2018). Public service media and information disorder—Public media
institutions at a crossroads: vision, strategies, tactics. Budapest: Center for Media,
Data and Society, Central European University.

Mena, P. (2019). Principles and boundaries of fact-checking: journalists’ perceptions.
Journalism Practice, 13 (6), 657-672. doi: 10.1080/ 17512786.2018.1547655

Miller, L. (2005, May 17). FCC Commissioner Adelstein issues fake news challenge.
Retrieved from https://www.prwatch.org/news/2005/05/3671/fcc-commissioner-
adelstein-issues-fake-news-challenge

OCAC News (2020, December 13). Court overrules CTiTV appeal; CTi News on cable
TV to close down. Retrieved from https://ocacnews.net/article/268039



https://europeanjournalists.org/blog/2019/04/29/austria-fpo-politician-threatens-orf-journalist-after-critical-interview/
https://europeanjournalists.org/blog/2019/04/29/austria-fpo-politician-threatens-orf-journalist-after-critical-interview/
https://www.feja.org.tw/55045
https://www.feja.org.tw/46689
https://www.prwatch.org/news/2005/05/3671/fcc-commissioner-adelstein-issues-fake-news-challenge
https://www.prwatch.org/news/2005/05/3671/fcc-commissioner-adelstein-issues-fake-news-challenge
https://ocacnews.net/article/268039

P# News Lab. (2020a, January 7). Who’s true? The abolish of Special Investigation

Division (SID) of the Supreme Prosecutors’ Office. Retrieved from
https://newslab.pts.org.tw/news/158-
%E3%80%902020%E7%B8%BD%E 7%B5%B1%E5%80%99%E9%81%B8%E
4%BAY%BAYE4%BA%8BYESYAF%AGCYEEY%IFNASYEEY%AQ%BE%E3%S
0%91%E5%BB%A2%E9%99%A4%E7%89%BI%E5%81%B5%E7%B5%84%
E7%9A%84%E7%90%86%E7%94%B1%20%E4%BD%95%E8%80%85%E 7%
82%BA%E7%9C%IFNEF%BC%IF (in Chinese)

P# News Lab. (2020b, January 3). Instant fact-check report on Presidential Election
TV Debate. Retrieved from https://newslab.pts.org.tw/news/155-
%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E8%BE%AFY%E8%AB%96%
E6%9C%83%E5%8D%B3%E6%99%82%E6%9F%AS%EE%A0%B8Y%E3%80
%913%20%E5%80%8B%E5%95%8F%E9%A1%8C%EI%I7%ICIHEI%ED%
B5%E5%AD%97 (in Chinese)

READr+ (2019, December 29). Instant fact-check on debate 2020. Retrieved from
https://www.readr.tw/project/fact-check-debate-
2020?fbclid=IwAR2vJtgc8sv3yIRrFpZc20dooHmktVafSaXiaT 8vCNFWBJXTs
xbc_EVTj4 (in Chinese)

Reuters Staff (2018, Feb. 18). Austrian far-right leader pledges to take on public
broadcaster. Media Industry. Retrieved from https://www.reuters.com/article/us-
austria-politics-idUSKCN1FY32Z

Shan, S. (2022, April 21). Commission investigating TV station for false reports of a
Chinese invasion. Taipei Times. Retrieved from
https://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2022/04/21/2003776968

Shan, S. (2021, Feb. 21). FEATURE: CTS seeks Channel 52 approval, despite flak.
Taipei Times. Retrieved from
https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2021/02/21/2003752613

Singer, J. (2018). “Fact-checkers as entrepreneurs: scalability and sustainability for a
new form of watchdog journalism.” Journalism Practice 12 (8): 1070-1080. doi:
10.1080/17512786.2018.1493946.


https://newslab.pts.org.tw/news/158-%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E5%80%99%E9%81%B8%E4%BA%BA%E4%BA%8B%E5%AF%A6%E6%9F%A5%E6%A0%B8%E3%80%91%E5%BB%A2%E9%99%A4%E7%89%B9%E5%81%B5%E7%B5%84%E7%9A%84%E7%90%86%E7%94%B1%20%E4%BD%95%E8%80%85%E7%82%BA%E7%9C%9F%EF%BC%9F
https://newslab.pts.org.tw/news/158-%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E5%80%99%E9%81%B8%E4%BA%BA%E4%BA%8B%E5%AF%A6%E6%9F%A5%E6%A0%B8%E3%80%91%E5%BB%A2%E9%99%A4%E7%89%B9%E5%81%B5%E7%B5%84%E7%9A%84%E7%90%86%E7%94%B1%20%E4%BD%95%E8%80%85%E7%82%BA%E7%9C%9F%EF%BC%9F
https://newslab.pts.org.tw/news/158-%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E5%80%99%E9%81%B8%E4%BA%BA%E4%BA%8B%E5%AF%A6%E6%9F%A5%E6%A0%B8%E3%80%91%E5%BB%A2%E9%99%A4%E7%89%B9%E5%81%B5%E7%B5%84%E7%9A%84%E7%90%86%E7%94%B1%20%E4%BD%95%E8%80%85%E7%82%BA%E7%9C%9F%EF%BC%9F
https://newslab.pts.org.tw/news/158-%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E5%80%99%E9%81%B8%E4%BA%BA%E4%BA%8B%E5%AF%A6%E6%9F%A5%E6%A0%B8%E3%80%91%E5%BB%A2%E9%99%A4%E7%89%B9%E5%81%B5%E7%B5%84%E7%9A%84%E7%90%86%E7%94%B1%20%E4%BD%95%E8%80%85%E7%82%BA%E7%9C%9F%EF%BC%9F
https://newslab.pts.org.tw/news/158-%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E5%80%99%E9%81%B8%E4%BA%BA%E4%BA%8B%E5%AF%A6%E6%9F%A5%E6%A0%B8%E3%80%91%E5%BB%A2%E9%99%A4%E7%89%B9%E5%81%B5%E7%B5%84%E7%9A%84%E7%90%86%E7%94%B1%20%E4%BD%95%E8%80%85%E7%82%BA%E7%9C%9F%EF%BC%9F
https://newslab.pts.org.tw/news/158-%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E5%80%99%E9%81%B8%E4%BA%BA%E4%BA%8B%E5%AF%A6%E6%9F%A5%E6%A0%B8%E3%80%91%E5%BB%A2%E9%99%A4%E7%89%B9%E5%81%B5%E7%B5%84%E7%9A%84%E7%90%86%E7%94%B1%20%E4%BD%95%E8%80%85%E7%82%BA%E7%9C%9F%EF%BC%9F
https://newslab.pts.org.tw/news/155-%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E8%BE%AF%E8%AB%96%E6%9C%83%E5%8D%B3%E6%99%82%E6%9F%A5%E6%A0%B8%E3%80%913%20%E5%80%8B%E5%95%8F%E9%A1%8C%E9%97%9C%E9%8D%B5%E5%AD%97
https://newslab.pts.org.tw/news/155-%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E8%BE%AF%E8%AB%96%E6%9C%83%E5%8D%B3%E6%99%82%E6%9F%A5%E6%A0%B8%E3%80%913%20%E5%80%8B%E5%95%8F%E9%A1%8C%E9%97%9C%E9%8D%B5%E5%AD%97
https://newslab.pts.org.tw/news/155-%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E8%BE%AF%E8%AB%96%E6%9C%83%E5%8D%B3%E6%99%82%E6%9F%A5%E6%A0%B8%E3%80%913%20%E5%80%8B%E5%95%8F%E9%A1%8C%E9%97%9C%E9%8D%B5%E5%AD%97
https://newslab.pts.org.tw/news/155-%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E8%BE%AF%E8%AB%96%E6%9C%83%E5%8D%B3%E6%99%82%E6%9F%A5%E6%A0%B8%E3%80%913%20%E5%80%8B%E5%95%8F%E9%A1%8C%E9%97%9C%E9%8D%B5%E5%AD%97
https://newslab.pts.org.tw/news/155-%E3%80%902020%E7%B8%BD%E7%B5%B1%E8%BE%AF%E8%AB%96%E6%9C%83%E5%8D%B3%E6%99%82%E6%9F%A5%E6%A0%B8%E3%80%913%20%E5%80%8B%E5%95%8F%E9%A1%8C%E9%97%9C%E9%8D%B5%E5%AD%97
https://www.readr.tw/project/fact-check-debate-2020?fbclid=IwAR2vJtgc8sv3yIRrFpZc2OdooHmktVafSaXiaT_8vCNFWBJXTsxbc_EVTj4
https://www.readr.tw/project/fact-check-debate-2020?fbclid=IwAR2vJtgc8sv3yIRrFpZc2OdooHmktVafSaXiaT_8vCNFWBJXTsxbc_EVTj4
https://www.readr.tw/project/fact-check-debate-2020?fbclid=IwAR2vJtgc8sv3yIRrFpZc2OdooHmktVafSaXiaT_8vCNFWBJXTsxbc_EVTj4
https://www.reuters.com/article/us-austria-politics-idUSKCN1FY32Z
https://www.reuters.com/article/us-austria-politics-idUSKCN1FY32Z
https://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2022/04/21/2003776968
https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2021/02/21/2003752613

Sparviero, S. and Trappel, J. (2022). Austria. In Reuters Institute for the Study of
Journalism (Ed.). Digital News Report 2022 (pp. 64-65). Oxford, UK: Reuters
Institute.

Taiwan Academy for Information Association (2022). Taiwan Internet Report 2022
(Abstract Book). Taipei: Taiwan Network Information Center. (in Chinese)

Taiwan FactCheck Center (2022, January 18). The Clarification on TFC aligned with
Chinese Television System to launch fact-checking program, Fake Buster.
Retrieved from https://tfc-taiwan.org.tw/articles/6842 (in Chinese)

Taiwan FactCheck Center (2020). About us. Retrieved from https://tfc-
taiwan.org.tw/en/about-us

Taiwan FactCheck Education Foundation (2020). TFC Annual Report, 2018-19. (in
Chinese)

United Daily News (2020a, December 17). Zero tolerate to dissent voices? Citizen

were held by Police on the suspicion of ‘scaremongering’ for Facebook posts, pp
A3. (in Chinese)

United Daily News (2020b, January 9). Fact-checker as the cheerleader of President
Tsia Ing-wen’s campaign. Editorial Column. Retrieved from
https://udn.com/news/story/6656/4277154 (in Chinese)

Unterberger, K. (2019). Idee Osterreich. Mission #15 Future/Public Value Report
2018/2019 Austria. (in German) Retrieved from
https://zukunft.orf.at/show_content.php?sid=147&pvi_id=1992&pvi_medientyp
=t&oti_tag=Auftrag%20%2315

UP Media (2021, April 11). Freedom of press in illiberal democracy, 200 private posts
in social media being sued by police. UP Media Special Investigation Report. (in
Chinese) Retrieved from
https://www.upmedia.mg/news_info.php?Type=1&SerialNo=110549



https://tfc-taiwan.org.tw/articles/6842
https://tfc-taiwan.org.tw/en/about-us
https://tfc-taiwan.org.tw/en/about-us
https://udn.com/news/story/6656/4277154
https://zukunft.orf.at/show_content.php?sid=147&pvi_id=1992&pvi_medientyp=t&oti_tag=Auftrag%20%2315
https://zukunft.orf.at/show_content.php?sid=147&pvi_id=1992&pvi_medientyp=t&oti_tag=Auftrag%20%2315
https://www.upmedia.mg/news_info.php?Type=1&SerialNo=110549

\Vogt, J. (2021, Nov. 11). Austria: Election of new ORF head shines spotlight on
selection process. Appointment raises recurring question over politicization of
oversight bodies. IPI Newsroom. Retrieved from https://ipi.media/austria-
election-of-new-orf-head-shines-spotlight-on-selection-process/

Walter, N., J. Cohen, R.L. Holbert and Y. Morag (2019). Fact-checking: a meta-
analysis of what works and for whom. Political Communication, 37:350-375.
DOI:10.1080/10584609.2019.1668894

Yeh, Kuan-yin and Hsin-Yin Lee (2022, March 29). Newly-established Mirror TV
appoints 4th chairman in a month. Focus Taiwan. Retrieved from
https://focustaiwan.tw/culture/202203290020

Yun, C. and J. Chung (2022, January 22). CTS general manager Leon Chuang resigns
in spat over remarks on KMT. Taipei Times. Retrieved from
https://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2022/01/22/2003771852



https://ipi.media/austria-election-of-new-orf-head-shines-spotlight-on-selection-process/
https://ipi.media/austria-election-of-new-orf-head-shines-spotlight-on-selection-process/
https://focustaiwan.tw/culture/202203290020
https://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2022/01/22/2003771852

